RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran
: Asas Ulum Syariah (Ibadah)
Kelas
: 5 Cempaka
Tarikh
: 15 Febuari 2012
Masa
: 08.20 – 09.20
Bil.
Murid
: 40 orang
Tajuk
: Kemahiran : 2.2 Tayammum
2.2.2 b. Sebab sebab diharuskan bertayammum
c. Syarat syarat Tayammum
Peng. Sedia
Ada
:a.murid pernah mendengar perkataan tayammum
b.murid mengetahui takrif tayammum
c.boleh membaca niat tayammum dan ertinya
d.menghafaz rukun tayammum
Hasil Pembelajaran: murid dapat; a.mengetahui
sebab sebab diharuskan bertayammum
b. mengetahui syarat syarat bertayammum
Bahan Bantu Mengajar : a.buku
teks
b. papan putih
c.papan
gulung
d. papan carta
e. bahan maujud.
Ulasan
Kendiri
:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ulasan Guru Besar/Ketua Panitia:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Langkah
/ Masa
|
Kemahiran / Tajuk
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran / Pembelajran
|
Catatan
|
Pendahuluan
( 3 minit )
|
Bacaan Doa
|
Guru dan murid membaca doa beramai-ramai sebelum memulakan
pembelajaran
|
||
Set Induksi
( 5 minit )
|
Kemahiran
2.2 Ibadah
|
- Papan gulung gambar orang bertayammum.
|
1. Bersoal jawab
pelajaran ibadah
(tayammum ) yang lalu.
2. Meminta murid membaca
niat
(
tayammum bersama ertinya.
|
Papan Gulung
|
Langkah 1
( 15 minit )
|
Kemahiran
1.2
Ibadah
1.2.2
Bersuci
(Tayammum)
b.
Sebab-sebab diharuskan bertayammum
|
Sebab-sebab diharuskan bertayammum
a.
Ketiadaan air
b.
Tidak boleh menggunakan air kerana sakit
c.
Ada air tapi diperlukan untuk keperluan diri.
|
1.
Guru menerangkan sebab-sebab diharuskan bertayammum.
2.
Bersoaljawab mengenai sebab-sebab diharuskan bertayammum.
3.
Murid membaca dan menghafaz apakah sebab-sebab diharuskan bertayammum.
|
Buku Teks
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
Kemahiran
2.2 Ibadah
2.2.2 Bersuci Tayammum
c.
Syarat-syarat tayammum
|
Syarat-syarat Tayammum
a.
Menggunakan debu tanah
b. Debu
tanah yang suci
c.
Bukan debu yang mustakmal
d.
Debu yang tidak bercampur dengan benda yang lain.
e.
Bertayammum setelah masuk waktu.
f.
Bertayammum hanya untuk sekali solat Fardhu dan beberapa solat sunat
|
1.
Guru membacakan syarat-syarat bertayammum dari buku teks.
2.
Murid mengikut bacaan guru.
3.
Guru menerangkan syarat-syarat bertayammum satu persatu.
4.
Bersoal jawab secara lisan.
5.
Murid menjawab soalan guru.
|
Buku teks
Papan Putih
|
Langkah / Masa
|
Kemahiran / Tajuk
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran / Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 3
( 15 minit )
|
Lembaran Kerja
|
Lembaran Kerja
a.
Sebab diharuskan tayammum
b.
Syarat-syarat tayammum *rujuk lembaran kerja
|
1.
Murid menerima kertas lembaran kerja.
2.
Guru memberikan arahan dan menerangkan kepada murid cara menjawabnya.
3.
Murid menjawab kertas lembaran kerja.
4.
Guru mengawasi dan membimbing murid.
5.
Murid mengumpulkan kertas lembaran kerja murid.
|
Kertas Lembaran Kerja
|
Langkah 4
( Penutup )
( 7 minit )
|
a.
Soal jawan
b.
Kata-kata hikmah
“ ingat Allah, ingat solat “
|
1.
Guru bersoal jawab beberapa soalan sebagai pengukuhan.
2.
Murid menjawab soalan guru.
3.
Guru menyebutkan kata-kata hikmah mengenai solat
|
No comments:
Post a Comment